MASTERCLASS WITH SHAKESPEARE
Nová autorská komédia s dielne BridginDrama. Nazrite do zákutí Shakespearových hier z pohľadu troch hercov, z ktorých každý chce byť Shakespeare! Alebo Rómeo? Pred očami sa Vám zrodí alžbetínske divadlo a v divadelnom kvíze určite spoznáte mnohé z bardových hier, ktoré sú nesmierne aktuálne a živé aj po 400 rokoch.
Predstavenie v angličtine hrajú native speakri, herci divadla BridginDrama.
Inscenáciu podporil Bratislavský samosprávny kraj a vznik scenáru Fond na podporu umenia formou štipendia. Ďakujeme!
O Williamovi Shakespearovi
Najväčší bard divadla. Z herca sa stal básnik a najväčší autor divadelných hier všetkých čias. Napísal takmer 40 divadelných hier (zlé jazyky tvrdia, že pár z nich aj trochu okopíroval či ukradol) . Písal v blankverse (verš veľmi podobný tomu, ako sa vtedy naozaj ľudia bavili). Už za života sa stal bohatý a slávny a mohol sa staťspoluvlastníkom nového londýnskeho divadla The Globe. Jeho manželka sa volala Anne Hathaweyová (ako známa americká herečka) a jeden zo synov Hamlet. Tvoril za panovania Alžbety I- preto alžbetínske divadlo je práve to Shakespearove.
Viac info o W.S. nájdeš v predslovoch prekladov hier napr. od Ľubomíra Feldeka alebo na https://en.wikipedia.org/wiki/William_Shakespeare
O hre
Veselá autorská fraška s troma hercami, z ktorých každý chce byť Shakespeare. Jeden sa volá Swan, druhý Bard a tretí Shak (šejk)- čiže každý sa volá nejakou Williamovou prezývkou. S každým má totiž Shakespeare a jeho charaktery niečo spoločné. V každom z nás sa skrývajú veľké vášne, ale aj nízke pudy. Spoznajte s nami jeho postavy a diela a ak chcete vedieť viac?! Čítajte! V origináli tu: http://shakespeare.mit.edu/
Náš tím
Autor: Vojtech Koleják s použitím úryvkov z diela W. Shakespeara
Preklad: Lucia Faltin
Preklad sprievodných textov: Tatiana Chovancová
Dramaturgia: Zuzana Kolejáková
Scéna a kostýmy: Mária Stanko a Zuzana Kolejáková
Réžia: Vojtech Koleják
Hrajú:
Greg Fabian
Guillaume De Canck
Sami Huttunen
Keďže sa všetci štyria Gregovi starí rodičia narodili na Slovensku, veľmi ho teší spolupracovať s Bridgin’ Drama. Greg je newyorský právnik, ktorý sa usídlil v Bratislave, a ktorý pracuje v oblasti ľudskoprávneho práva v strednej a juhovýchodnej Európe. V predchádzajúcom živote bol profesionálnym hercom v New York City. Účinkoval vo viac ako 40 divadelných produkciách v Off-Broadway (divadlá v New York City menšie ako Broadway divadlá a s kapacitou 100-499 diváčok a divákov) a Off-Off-Broadway divadlách (do 99 diváčok a divákov). Tiež hral v letnom divadle na Cape Cod v Massachusetts, ako aj v štátoch Illinois a Indiana, a v univerzitnom a komunitnom divadle. V Off-Broadway divadle účinkoval spolu s Rayom Wisom (Twin Peaks, Good Night and Good Luck) a Jonathanom Frakesom (Star Trek – The Next Generation) v hre The Hairy Ape od Eugena O’Neilla. V Off-Off-Broadway divadle účinkoval v hre Caesar – inscenácii o Júliovi Cézarovi v modernom šate – spolu s Brianom Dennehym (držiteľom Emmy a Zlatého glóbusu). V poslednom čase účinkoval najmä v bratislavskom anglickom divadelnom zoskupení Bridgin’ Drama a vo Forum Theater – Theater of the Oppressed Workshop. Získal titul Bachelor of Arts (bakalár umenia) v odbore divadlo na Millikin University v Decaturi, štáte Illinois a titul Master of Fine Arts (magister umenia) v odbore herectvo na Ohio University v Athens, štáte Ohio v rámci Tréningového programu pre profesionálnych hercov Boba Hobbsa. Je členom Asociácie hereckého majetku a Spolku filmových hercov – Americkej federácie televíznych a rozhlasových umelcov. Viac o Gregory Fabian
Je francúzsky herec, režisér a učiteľ divadla žijúci v Bratislave. Má vyše 30 rokov skúseností s herectvom z Francúzka a Slovenska. V roku 2018 spoluzakladal THEATRAbratislava – francúzsku a anglickú školu herectva v Bratislave. THEATRA ponúka každomesačný program workshopov, ako aj dlhodobejší kurz pre študentov rôznych vekových kategórií (dospievajúci, dospelí), ktorí na kurze nacvičujú divadelnú hru. Na javisku sa predstavujú každoročne v júni v bratislavskom Starom meste, a to v angličtine a francúzštine (tri divadelné hry ročne). Guillaume okrem toho režíruje vlastné divadelné hry, ktoré sa sústreďujú na miešanie jazykov a kultúr. Jeho hry sú živím laboratóriom na posúvanie hraníc interakcií s publikom a mestom. Ak sa chcete dozvedieť viac: www.theatra.eu, FB-Theatra Bratislava
Fínsky herec zo Švédska, ktoré momentálne žije v Bratislave. Pracuje ako barman v reštaurácii UFO. Je známy z filmov The Viking Sisters (2022) a Wanted – Apartment in Budapest. Viac o Samim: https://m.imdb.com/
Vojtech vyštudoval Prírodovedeckú fakultu odbor učiteľstvo matematika a chémia a divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v Bratislave u prof. Strniska a doc. Ondrisku. Venuje sa presahu divadla do bežného života, pouličnej performancii, aplikovanému divadlu, pod značkou Trieska v oku a interaktívnemu a edukatívnemu divadlu pre deti a mládež Divadlo ZáBaVKa, ktoré vedie spolu s manželkou dramaturgičkou a režisérkou Zuzanou Kolejákovou. Pod vlastnou značkou Trieska v oku režíroval napr. Amputované duše v Mestskom divadle Žilina, Príbeh o človeku v Ticho a spol a III gaštanové kone v DPOH. Tvorí a hrá pre deti v divadle ZáBaVKa. http://trieskavoku.sk/. Pre Bridgin’ Drama režíroval Just Another Cup of Tea podľa Ivana Stodolu a tiež Slučku pre dvoch.
Zuzana vyštudovala mediálnu komunikáciu v Trnave a divadelnú dramaturgiu na VŠMU u prof. Vajdičku. Založila a vedie divadlo pre deti a mládež Divadlo ZáBaVKa, ktoré je jej autorskou doménou. Bridgin’ Drama začínala so scénickými čítaniami pod jej vedením a dramaturgicky a režijne pripravila aj inscenáciu Tajovského Ženského zákona, dramaturgicky sa podieľala na incenácii Slučka pre dvoch. Hrá a píše pre deti v divadle ZáBaVKa. Robí asistentku réžie na seriáloch a reláciách. Už pár rokov je najmä mama. http://divadlozabavka.sk/
Word | Meaning | Usage example |
futile | adj. márny, zbytočný | Romeo’s death was futile.
Rómeova smrť bola zbytočná. |
skull | n. lebka | Skull protects the brain from injury.
Lebka chráni mozog pred zranením. |
revenge | n. pomsta
v. pomstiť (sa) |
I shall take revenge! Draw and defend yourself with a sword!
Ja sa pomstím! Tas meč a bráň sa! |
wig | n. parochňa | Heads roll around the stage in various women’s wigs.
Hlavy sa váľajú po javisku v rôznych ženských parochniach. |
rehearsal | n. skúška, nácvik (napr. divadelná, kostýmová) | I am one whose name must not be spoken at theatre rehearsals.
Som ten, koho meno sa na skúškach divadla nesmie vysloviť. |
intellectual | adj. intelektuálny/a
n. intelektuál/ka |
Hamlet is an intellectual who returns from his studies to learn that his father was murdered by his uncle. Hamlet je intelektuál, ktorý sa vráti zo štúdií a zistí, že jeho strýko dal zavraždiť jeho otca. |
tongue | n. jazyk (orgán aj rečový prejav) | She was annoyed, so she stuck out her tongue at him.
Bola mrzutá, tak na neho vyplazila jazyk. |
passion | n. vášeň, túžba, nadšenie | O, then unfold the passion of my love!
Ó, potom odhaľte vášeň mojej lásky! |
witch | n. bosorka/bosorák | You were supposed to be in the costume of a mediaeval witch casting a spell on Macbeth!
A ty si mal byť predsa v kostýme stredovekej bosorky, ktorá Macbethovi počaruje! |
nobleman | n. šľachtic/šľachtičná, aristokrat/ka | The two of us shall be the famed noblemen.
My dvaja budeme tí preslávení šľachtici. |
health | n. zdravie | The queen was in ill health.
Kráľovná mala podlomené zdravie. |
hoax | n. hoax | ‚Masterclass with Shakespeare‘ premiere being cancelled is a hoax.
Zrušenie premiéry hry Masterclass with Shakespeare je hoax. |
jealousy | n. žiarlivosť | Jealousy can corrode relationships.
Žiarlivosť môže ničiť vzťahy. |
tomato | n. paradajka | A woman throws a tomato right at Shak’s head.
Žena hodí paradajku priamo do Shakovej hlavy. |
smart-arse | n. mudrlant/ka (slang) | Montague, you smart-arse.
Montek, ty mudrlant. |
loiterer | n. povaľač/ka | All authors of the time claimed that Shakespeare was a cheat and loiterer!
Všetci autori vtedajšej doby o Shakespearovi tvrdili, že si klamár a povaľač! |
climax | n. vyvrcholenie
v. vrcholiť |
The Renaissance is reaching its climax.
Renesancia vrcholí. |